De balans van de menselijke natuur | gezondheid

De balans van de menselijke natuur | gezondheid

De balans van de menselijke natuur | gezondheid

Al sinds de gehele mensheid hielden we rekening met onze overlevingsinstinct en de menselijke natuur. Als we te maken hadden met bepaalde aandoeningen of ziektes grepen we niet zonder na te denken naar medische antidotum. In plaats daarvan paste men hun levensstijl of zocht men genezing bij onbewerkte, natuurlijke producten op het gebied van geneeskunde.

De laatste eeuw proberen we onze levensritme naar eigen hand te zetten en zijn we vergeten hoe het menselijke lichaam en etiologie in elkaar werkt. Daardoor zijn onze hersenen en ons lichaam aan verwarring onderhevig door de vooruitgang van de technologie en de landbouw. Hierdoor is onze gezondheidstoestand uit balans geraakt en is er een ophoping ontstaan van ziektes, met als resultaat een fysieke, emotionele en hormonale disbalans zowel bij mannen als vrouwen.

Wat moeten we doen om onze gezondheid te verbeteren?

De oorzaken en genezing van ziektes:

Lucht

De lucht is een onzichtbare bescherming: ieder seizoen heeft zijn eigen bijbehorende ziekten en bant weer andere ziekten uit. Zo veroorzaakt de zomer de gal, maar roeit weer andere ziekten uit. En in de winter is er koude lucht wat weer de spijsvertering verbeterd. Hetzelfde kan gezegd worden over de lente en herfst. Elke seizoen veroorzaakt een ziekte, maar bant weer een ander ziekte uit.

Onze immuunsysteem zit zo ingewikkeld, maar perfect in elkaar dat elke ziekte ons sterker maakt. Dat is de reden waarom vaccinaties (zoals de griepprik) onnodig is. Ziektes horen bij de mens en door vaccinaties zoals de griepprik te nemen raakt de cyslus van de menselijke natuur uit balans. Als men inziet hoe de cyclus van de seizoenen in elkaar steken, begrijpt eenieder dat er een disbalans zal ontstaan bij het storen van dit kringproces.

Eten en drinken

Voedsel is vanzelfsprekend nodig om onze gezondheid in stand te houden. Indien je te weinig eet, zal je lichaam een teken afgeven van futloosheid en moeheid, want het brandt haar weerstand op. En als je teveel voedsel eet (meer dan nodig) dan ontstaat er luiheid. Een teveelheid van geraffineerde suiker binnenkrijgen, is een oorzaak voor domheid.

[pullquote]Hyppocrates zei: “Het onderhouden van een goede gezondheid is afhankelijk van gematigde werken en het vermijden van overmatig eten en drinken.”[/pullquote]

Als we heet eten geeft dit natuurlijk warmte af en koud eten verkoelt het lichaam. Daarom moeten we in de zomer koude voedsel benuttigen en tijdens de winterdagen warm eten. Heet eten moet in evenwicht met koud eten zijn, zoet met bitter, vet met zout en zuur met vet. Dag in, dag uit hetzelfde eten zorgt ervoor dat men de eetlust verliest en bovendien veroorzaakt het ook luiheid.

Erg zuur eten maakt men sneller oud; veel eten van zoete eten en snacks vermindert het seksuele verlangen; zout eten droogt het lichaam uit. Als je een verkeerde eetpatroon hebt moet je niet per direct stoppen met deze slechte gewoontes, maar geleidelijk opgeven.

Het is verstandelijk om bepaalde spijzen in een maaltijd niet tegelijkertijd te benuttigen. Voorbeelden hiervan zijn: melk en vis, fruit en melk, sla en vis, knoflook en uien, gedroogd vlees en vers vlees, twee koude schotels of juist twee gasopwekkende schotels (denk hierbij aan bonen, zoete aardappelen, broccoli, uien, kool etc.)

Houd rekening dat je de volgende tips kunt toepassen voor een gebalanceerde eet- en drinkpatroon:

  • begin nooit aan een maaltijd als het vorige maal nog niet verteerd is.
  • verricht geen zware inspanningen na het eten.
  • ga niet direct na het eten slapen, want zit zorgt ervoor dat je verstopt raakt: Lang slapen verstoort het bioritme en ontregelt geheugenfuncties.
  • doe een wandeling van minstens 30 minuten na het eten.
  • vul 1/3 van je maag met eten, 1/3 met water en de overige 1/3 met lucht (dus niets). Anders ontstaat er een grotere kans op overgewicht en luiheid.
  • vermijd nooit het avondeten.
  • drink niet meteen water na een maaltijd en ook niet als de maag helemaal leeg is.
  • vermijd het drinken van heel koud water, want het is schadelijk voor de ademhalingsorganen, vooral na een warme maaltijd, zoetigheid, heet bad.
  • drink niet in één slok, maar neem kleine pauzes zodat er geen water in je luchtpijp terecht komt.

de menselijke natuur

Lichaamsbeweging en rust

Inspanningen – Elke orgaan wordt door regelmatige oefening versterkt en gestimuleerd. Denk hierbij aan onze ogen: we stimuleren onze zicht door inspanningen te laten verrichten door kleine letters in boeken of tijdschriften te lezen. Voor de borst is er het praten, namelijk fluisteren en eindigen met roepen. Voor het gehoor hebben we zachte prettige geluiden. Deze matige inspanningen zorgen ervoor dat onze lichaam actief blijft.

Lichaamsbeweging – Lichaamsbeweging is gezond. Het verbetert de gezondheid, bewegen voorkomt ziektes en vergroot de geestelijke veerkracht. De beste tijd voor een gematigde inspanning is nadat het voedsel da maag heeft verlaten. Gemiddeld duurt dat circa 5 tot 6 uur per persoon. Wat er met gematigde inspanning bedoeld wordt is dat de huid rood begint te gloeien. Als je begint te zweten, betekent dit dat je in een latere fase bevindt, oftewel een ‘zware inspanning’. Dan is het beter om te stoppen of te pauzeren.

De mens heeft drie soorten instincten, namelijk de voortplantingsinstinct, aanbiddingsinstinct en overlevingsinstinct. Ik richt me nu eventjes op het laatste: de overlevingsinstinct. Het leven wordt gekenmerkt door de verrichting van handelingen. Dit is evident, want wat geen handelingen verricht, is in de meest brede betekenis dood. Het is op deze basis dat de steen als niet-levend wordt geacht, maar de plant die drinkt, ademt en groeit wel. Alleen zijn wij geen planten. Mensen en dieren zijn niet ‘geplant’.

Wij moeten in staat zijn om te kunnen vluchten of te strijden tegen de jagers. We moeten achter het voedsel aanrennen. Hetzij in het wild, maar het kan ook een indirecte handeling zijn: De mens voelt zich naar zijn natuur gedwongen om te werken aan de verwijdering van de ervaren bedreigingen. Dit kan zijn met als doel het geld te verdienen dat nodig is om zijn eten en drinken te kunnen kopen. Dit is een onderdeel van de menselijke natuur, wat dus afstamt van onze overlevingsinstinct: bewegen is degelijk noodzaak en hoort dus bij het menselijke natuur.

Slapen en waken

De beste tijd om te slapen is nadat het eten verteerd is. Er is al veel onderzoek gedaan naar de effecten van een middagdutje of power-nap. Alle wetenschappers zijn het er over eens dat een power-nap inderdaad een gunstig effect heeft op het lichaam. Je lichaam functioneert daarna gewoon beter, en met name je concentratievermogen en je geheugen krijgen een flinke boost. Ook je stress gaat naar beneden en je bent creatiever en alerter dan voor het slaapje.

Conclusie

Het verkrijgen van een goede gezondheid is de fysieke toestand waarin alle functies gezond zijn. We moeten rekening houden met de wetten en kringloop van de menselijke natuur zodat we een hogere levensstandaard kunnen krijgen. Wat ook erg belangrijk is voor onze kinderen, maar ook voor onszelf. Een goede gewoonte begint bij de ouders, wat dan doorgegeven wordt aan de kinderen en andere familieleden.

Referenties:

  1. Het menselijk lichaam voor Dummies / druk 1 – Door D.R. Siegfried
  2. De geneeskunde van de profeet – Door Djalaloëd-dien ‘Abdoer-Rahman. Vertaald door S. Jansen.
  3. “Suiker maakt dom, depressief en dement.” – Foodlog
  4. De weg naar geloof – Ir. ‘Ali Ihsaan Puylaert 
  5. Winderigheid / wikipedia.nl
  6. Hoe gezond is een middagdutje of powernap? – optimalegezondheid

 


israbintali

moeder, echtgenote, mamablogger, designer, fotograaf, vriendin en dierenliefhebber

2 Reacties

  • Mammie Mammie
    12 augustus 2015 00:19

    Erg leerzaam en informatief stuk. Thanks!

    • Ministijl
      14 augustus 2015 13:12

      Dank je wel, schat! Het is nogal een pittig stukje (ook om te schrijven), vooral omdat het niet bekend is in onze eetgewoontes. We weten allen dat de Joodse gemeenschap bijvoorbeeld melk en eieren niet samen eet, en dat lijkt voor zowel de moslimgemeenschap als alle andere gemeenschappen iets ongewoons, maar het heeft daadwerkelijk een reden achter. Nou is het voor ons natuurlijk niet verboden als je het alsnog doet, maar als we alleen een goede gezondheid willen dan is het beter dat we onze eten beter gaan leren kennen dan alles in onze mond douwen, haha.

Reactie achterlaten