Ontzwangeren volgens de juiste manier | islamitische geneeskunde

Ontzwangeren volgens de juiste manier | islamitische geneeskunde

Ontzwangeren. Je bent 9 maanden zwanger (geweest) en hebt weer 9 maanden tijd nodig om te ontzwangeren, zegt men.

Het is belangrijk om gedurende deze periode rekening te houden met je lichamelijke en emotionele vermogen.

We leven helaas in een new age tijdperk waarin van vrouwen wordt verwacht om een week na de bevalling weer intensief te gaan beginnen met alledaagse werkzaamheden.

Dat is ook in mijn omgeving voelbaar. Het gekke is dat het wordt aangemoedigd, ook tussen (prille) moeders onder elkaar.

Moeder A slooft uit dat ze een paar uur na de bevalling weer begonnen is met dweilen van de vloer, en Moeder B is een week later weer begonnen met Zumba.

De druk om weer in de ritme te komen is heel erg hoog.

De 40-dagen regel wordt sowieso verwaarloost. Dat is erg jammer!

Hoe moet je dan ontzwangeren?

Wat is het verschil tussen vrouwen vroeger en nu? Wat deden zij anders t.o.v. vrouwen van nu?

Dit zijn de belangrijkste verschillen:

1. Ontzwangeren: 40 dagen rust nemen

Vrouwen van vroeger die pas bevallen waren verrichtten 40 dagen lang geen intensieve behandelingen.

Natuurlijk verschilt het per vrouw of je sneller geneest of niet, maar toch dien je normaal deze 40 dagen plus-minus als indicatie te nemen. 10 dagen is heel wat anders dan 40 dagen.

Ik ging zelf ook noodgedwongen veel werk doen nadat ik pas bevallen was van mijn zoontje.

Ik droeg mijn dochter nog altijd overal mee, voor, tijdens en na mijn zwangerschap.

Ze kon door haar artritis niet zelf bv traplopen.

Ondanks ik een vlotte bevalling heb gehad, raakte ik dus uitgeput doordat ik emotioneel als lichamelijk mezelf onderbelastte.

Ik had dit alleen niet door.

Alles gaat namelijk volgens automatisch piloot als je zwanger bent.. je doet meer dan je eigenlijk zou moeten doen.

Dit is eigenlijk een hele verkeerde denkwijze.

Ik vond op dat moment dat ik het wel aankon, maar achteraf gezien was dit helemaal niet het geval.

Ik kreeg een postpartum depressie en algemene depressie, iets wat tegenwoordig als “normaal” beschouwd wordt (hormonen, zegt men) maar dit is helemaal niet normaal.

De periode na de bevalling zou juist rustig moeten verlopen, aangezien je kennis maakt met je nieuwe aanwinst 🙂 woedeaanvallen etc horen hier juist niet bij een beeld bij prille kennismaking tussen moeder en kind.

En dan heb ik het nog niet gehad over visite, grrr.

Vroeger kwam de bezoek pas na de 40 dagen.

Onze cultuurgenoten zouden juist meer begrip moeten hebben, maar helaas staat tante Malika en oom Hassan al 3 uurtjes na de bevalling op de deur aan te kloppen..

Ontzwangeren werd vroeger beschouwd als een rustige periode, niet als een onzekere, stressvolle periode zoals het nu bekend staat. Dit is erg jammer.

2. Ontzwangeren: Inbakeren, niet alleen voor kind maar ook voor moeder

Vorige maand had ik een blogpost geschreven over de gezondheidsvoordelen van het inbakeren van baby’s tot 2 jaar.

Helaas bakeren veel moeders hun baby’s maar 3 tot 4 maanden in.

Echter, heb ik veel positieve reacties gelezen/ontvangen van moeders die zijn gaan inzien dat inbakeren tot 2 jaar echt een must is.

Het wordt gelukkig nu wel vaker geaccepteerd om baby’s zo lang mogelijk in te bakeren.

Wat we niet moeten vergeten is dat ook moeders zichzelf moeten inbakeren.

Vanzelfsprekend niet het hele lichaam, maar het bekken moet ingebakerd worden.

Dit kun je doen door je bekken m.b.v. een lange doek te knopen.

De logica achter is erg common sense: de bevalling, met name de ontsluiting, zorgt ervoor dat het bekken op zijn wijdst open staat om het kind te baren.

Het bekken en de spieren moeten na de bevalling weer op hun eigen plek. Waarom praat men hier nooit over?

Bekken die open zijn kunnen namelijk milde tot hevige aandoeningen triggeren.

Denk maar aan bekkeninstabiliteit: als de spieren losser blijven, wordt het bekken instabiel.

In een latere stadium loop je hierdoor meer risico op gewrichtsproblemen, met name in de knie.

Verwacht niet dat alles vanzelf volledig terug op zijn plaats gaat.

Je moet echt zelf actie ondernemen. 

Laten we dus vooral niet vergeten om na de zwangerschap het bekken in te bakeren. Vergeet ook niet dit door te geven aan je pasbevallen vriendin/zus/buurvrouw etc.

Laten we het inbakeren van het bekken weer een gewoonte van maken, met name de eerste weken. Ja, fulltime ingebakerd worden 😉

Ontzwangeren: Stomen na de bevalling

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen en stiekem ben ik zelf guilty as charge *bloost*.

De baarmoeder stomen is daadwerkelijk een must voor vrouwen die pasbevallen zijn.

Dit kun je prima combineren met bepaalde kruiden.

Disclaimer: als je gehecht bent of gevoelige wonden hebt kan de warmte natuurlijk enorm prikken.

Wacht daarom met stomen tot alles beneden wat rustiger wordt.

In deze onderstaande blogs kun je inlezen over het stomen van de baarmoeder / v-steaming:

In de bovenstaande blog heb ik enkele kruiden opgenoemd die geschikt zijn bij het stomen van je baarmoeder/vagina. Je kun ook een kruidenmix opstellen met de volgende kruiden:

  • lavendel
  • gember
  • basilicum
  • msaghen (verkrijgbaar in Marokko en Beverwijk)
  • peperblad
  • gemalen habba sawda
  • kamille
  • vrouwenmantel
  • dille
  • tijm
  • eucalyptus
  • zuurbes
  • acaciahout- of bladeren
  • oregano
  • goudsbloem
  • grote klit
  • plantaan
  • patrijsbes
  • halba (verkrijgbaar in Marokko)
  • berendruf
  • pruimenhout

Hoe moet je baarmoeder stomen?
1- Giet 1,5 liter water in een waterkoker.*
2- Doe het water in een emmer.
3- Doe alles uit en draag een lange rok.
4- Zit op de emmer. De emmer moet groot genoeg zijn om erop te kunnen zitten. Je kunt ook een baarkruk gebruiken (ideaal!)
5- Zit 10 tot 15 minuten op de emmer.
6- Spoel het water door de wc zodra dit afgekoeld is.
*Je kunt de verse kruiden direct in een pan doen en dan 5 tot 7 minuten doorkoken.

Welke ontzwangertips heeft jouw moeder of oma jou verteld?


israbintali

moeder, echtgenote, mamablogger, designer, fotograaf, vriendin en dierenliefhebber

Reactie achterlaten