Purificatie van het hart | spiritualiteit & islamitische geneeskunde

Purificatie van het hart | spiritualiteit & islamitische geneeskunde

Vandaag wil ik het hebben over het purificeren van het hart.

Er heerst helaas een taboe over het praten over religie, laat staan praten over spiritualiteit.

Mede dankzij deze blog over de purificatie van het hart wil ik een stukje bewustzijn meegeven aan de lezers, aan gelovigen als niet-gelovigen

Want een goed hart dient eigenlijk ieder mens te hebben, of je nu wel of niet in een God gelooft.

Het spirituele hart | metaforisch

Assalamu alaikum wa rahmatullahi wa barakatuh, mijn dierbare zusters.

Vrijwel elke universele religies hebben het belang van de conditie van het hart benadrukt.

In de Islaam wordt de Dag des Oordeels in Surah Ash-Shu’ara, vers 88 en 89 beschreven als

“De Dag waarop rijkdom noch kinderen zullen baten. Maar slechts hij, die met een oprecht hart tot Allah komt, (zal baat vinden).”

– Surah Ash-Shu’ara 88-89

Hier wordt er gesproken over het spirituele hart, niet het fysieke hart als orgaan perse.

Het spirituele  hart staat binnen Islaam centraal in het fysiek hart als orgaan.

Wat zo prachtig is om te zien is dat andere geneeskundes, zoals de welbekende Chinese geneeskunde over het hart wordt besproken als   “shen”, oftewel “ziel”, maar ook “gedachte” , “gevoelens”, “liefde”, “intentie om te luisteren”,  maar ook God.

chen

In vrijwel elke cultuur worden er directe of indirecte metaforen over het hart gebruikt.

Gemene mensen noemen we “harteloos”; vriendelijke mensen noemen we goedhartig.

Als iets ons heeft ontroert zeggen we ook wel dat dit ons hart heeft geraakt.

Spreekwoorden zoals “Men kan een gouden hart hebben, klein hartje, het hart hoog dragen, een hart van steen of zelf het hart in de schoenen laten zinken”, zijn natuurlijk allemaal metaforen.

purificatie van het hart

De ziektes van het hart

De oudere volkeren waren zich bewust van de spirituele ziektes van het hart.

Dit begrip is tevens één van de belangrijkste kernen van de Islamitische leringen.

Zo verdeelt de Quraan mensen in drie categoriën: al-mu’minūn (de gelovigen), al-kāfirūn (de spotters of atheïsten), and al-munāfiqūn (de hypocrieten).

Het fysieke hart

Het fysieke hart, dat het geestelijke hart omringt, slaat ongeveer 100.000 keer per dag door.

Het hart pompt twee liter bloed per minuut en meer dan 100 liter per uur. 2.000 liter zuurstofrijk bloed door ongeveer 60.000 mijl vertakkende bloedvaten, omgerekend naar ongeveer 96560 km – meer dan 2 keer de omtrek van de aarde.

Dat is heel wat werk voor een orgaan ter grootte van een vuist. SubhanAllah (God zij geprezen)

purificatie van het hart

De Profeet Mohammed over het hart

De Profeet Mohammed (saw) sprak over het hart als soort database van kennis en een vat dat gevoelig is voor de daden van het lichaam.

Hij zei bijvoorbeeld dat onrechtmatigheid het hart ‘triggert’, d.w.z. het hart reageert op slechte en goede daden.

Dit houdt dus in dat als je je spirituele hart purificeert d.m.v. goede daden ook het fysieke hart ‘geneest’.

Je kan dus zeggen dat het spirituele hart niet los staat van het fysiek hart.

Romanschrijver Fyodor Dostoyevsky verwoordde eens heel briljant dat een misdaad zelf de straf is.

Wanneer iemand namelijk een misdaad begaat doet hij dit als eerste tegen zijn eigen hart, die dan de gehele mens beïnvloedt.

Deze persoon komt in een toestand van spirituele agitatie en probeert het vaak te onderdrukken.

Kufr & symptoombestrijding

De ware betekenis in Arabische context van het woord ‘kufr’ (ongeloof) is het verbergen van iets.

Dit kan van alles zijn, bv een boer die aarde strooit om zaden te bedekken wordt ook een kafir genoemd.

In de Islamitische context wordt met een kafir een persoon bedoeld die niet in God gelooft en dus de waarheid bedekt/verbergt;

(belangrijk disclaimer: dus vanuit de Islam wordt er uitgesloten dat een ongelovige God ontkend en dus de Waarheid verbergt. Er is geen sprake van het echt niet weten).

Los van de bovenstaande betekenis: Het verband met deze discussie is dat de problemen die we in onze samenleving zien ontstaan doordat symptomen van problemen worden onderdrukt of bedekt.

Dit omvat ook alcohol, drugs, prostitutie, krachtgrijpen, rijkdom, roem, arrogantie e.d.

Deze stellen mensen in staat om zichzelf in een toestand van zorgeloosheid over hun essentiële aard te onderdompelen.

Mensen werken heel hard om zich af te snijden van hun hart en de natuurlijke gevoelens die er zijn gevonden.

Ik denk dat dit voor iedereen wel herkenbaar is.

De druk om dit te doen is namelijk zeer sterk in onze moderne cultuur.

Hoe meer je jezelf van je hart afwendt, hoe zieker het hart wordt, want het hart heeft voeding nodig.

Achteloosheid verhongert het hart, berooft haar van haar geestelijkheid en komt in een toestand van onbewustzijn terecht – een verzwakkend gebrek van het bestaan van Allah (swt) en een acute verwaarlozing van de uiteindelijke bestemming van de mensheid: het Hiernamaals.

purificatie van het hart

Hoe purificeren we ons hart?

Er zijn veel vormen van positieve eigenschappen die je moet proberen te beheren, maar vandaag richt ik me op 3 eigenschappen.

Bij interesse zal ik doorgaan met meer eigenschappen.

Adaab (vriendelijkheid)

Ik begin met Adab. Adab heeft in het Arabisch diverse synoniemen, maar je kan dit woord het beste vertalen naar vriendelijkheid en hoffelijkheid.

Eenieder moet zich respectvol gedragen in het aanwezigheid van Allah (swt) als deze persoon wenst om het hart te purificeren.

En Allah (swt) is  altijd aanwezig, niet alleen tijdens het gebed.

Om adab te krijgen moet je deze 2 eigenschappen beheren, namelijk bescheidenheid of schaamte (haya) en nederigheid (dhul).

Beheers je deze 2 subeigenschappen, zal je insjaAllah adab beheersen.

Vrijheid

Een moeilijke: Vrijheid. Vrijheid wordt bereikt als men de eigenschappen van schaamte en nederigheid realiseert en zich dus bevrijdt van schaamteloosheid en arrogantie.

Sommige mensen beweren dat ze “vrij” zijn, maar ze kunnen  zich niet inhouden als het aankomt op veel eten, roddelen, slecht praten over anderen of verboden seksuele handelingen verrichten.

Deze zogenaamde vrijheid is niets meer dan een illusie.

Ware vrijheid is het loskoppelen van fanatieke begeerten.Lukt het jou om een uur lang zonder je telefoon? Kun je je vreetaanvallen onder controle houden? Lusten?

Ware vrijheid is dus dat als er een spontane verleiding ontstaat en deze persoon standvastig blijft en zijn handeling in controle blijft.

Gierigheid

Je hebt twee aspecten van gierigheid, namelijk de eerste gierigheid in de Sharia, Goddelijke Oordelen en muru´a, een belangrijke Arabische concept.

Met betrekking tot de eerste aspect: gierigheid in de vorm van het niet geven van bijvoorbeeld Zakaat is absoluut verboden.

Hetzelfde geldt met de verplichting van een man om zijn vrouw en kinderen financieel te ondersteunen, ook na een eventuele scheiding om alimentatie te betalen.

Gierigheid binnen de Shariah is het meest kwaadaardige vorm van gierigheid.

Betreft muru’a: een persoon zou nooit moeilijk moeten doen als het aankomt op armzalige situaties, bijvoorbeeld het eisen van geleend geld als je als crediteur het toch financieel goed hebt en debiteur niet, boos worden als je visite iets morst op jouw vloerkleed et cetera.

De remedie tegen gierigheid is zelfreflectie door te beseffen op het feit dat de meeste mensen die na hard en lang werken eindelijk rijkdom bereiken, ineens de dood tot hen komt.

En als deze persoon komt te overlijden blijft zijn gehele rijkdom over aan anderen. Daarnaast moet zo´n persoon beseffen dat niemand van gierige mensen houdt. Zelfs gierige mensen verwijten andere gierige personen.

Niemand zou gehaat willen worden.

Dit gedachtegoed zou gierigheid uit het hart kunnen verdrijven.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties

Bron: Geïnspireerd door het boek “purification of the heart” van schrijver Hamza Yusuf.


israbintali

moeder, echtgenote, mamablogger, designer, fotograaf, vriendin en dierenliefhebber

Reactie achterlaten