Essentiële vitamines en mineralen tijdens de zwangerschap

Essentiële vitamines en mineralen tijdens de zwangerschap

Dat foliumzuur een zeer belangrijk vitamine is om in te nemen voor als tijdens de zwangerschap, weten we vrijwel allemaal inmiddels.

Wat velen echter niet weten is dat je náást foliumzuur ook andere voedingsstoffen tijdens en na de zwangerschap moet innemen.

Een tekort aan deze onderstaande, essentiële nutriënten dienen verhoogd te worden, want bij nalatigheid kunnen er nadelige gevolgen ontstaan voor moeder en kind.

Ook tijdens de borstvoedingsperioden dienen deze voedingsstoffen aangevuld worden.

vitamine b12

Foliumzuur i.c.m. vitamine B12

Foliumzuur, ook wel bekend als vitamine B11, is essentieel voor de gezondheid van je baby.

De behoefte van foliumzuur tijdens de zwangerschap is hoger dan normaal.

Foliumzuur vermindert de kans op een neurale-buisdefect, oftewel een ‘open ruggetje’ in volksmond.

Vitamine B12 (Cobalamine) dien je altijd met foliumzuur (en andersom) te nemen.

Dat komt omdat beide vitamines nauw met elkaar werken. Vitamine B11 en B12 moeten dus in balans zijn.

Mocht je tijdens de zwangerschap slechts foliumzuur nemen, en geen vitamine B12, dan verbruikt je lichaam alle vitamine B12 op door de verhoogde inname van foliumzuur,

Dagdosering

Het lichaam heeft een vitamine B12-voorraad van circa 2-5 mg, waarvan het grootste deel in de lever opgeslagen is.

Dagelijks verdwijnt 0,1-0,2% van de totale lichaamsreserve van B12 via urine en gal.

Neem daarom dagelijks foliumzuur en vitamine B12 in smelttabletvorm onder de tong, Het liefst elke dag en niet alleen tijdens de zwangerschap!

Kinderen

Kinderen hebben dagelijks 1x 1000 mcg foliumzuur i.c.m vitamine B12 nodig.

Ook de kleinste kinderen hebben baat aan deze vitamines, dezelfde smelttabletvorm kun je om de dag geven.

choline

Choline

Naast foliumzuur speelt choline ook een belangrijk rol om de kans op een neurale-buisdefecten (open ruggetje) en hazenlippen bij foetussen kan verminderen.

Een hogere inname van choline tijdens de zwangerschap heeft positieve effecten op het geheugen, leer- en aandachtsvermogen van pasgeboren baby’s.

Dagdosering

De behoefte tijdens zwangerschap en borstvoedingsperiode is sterk verhoogd: neem dagelijks circa 75mg waarbij de veilige maximale dosering is gesteld op 3,5 gram per dag.

Kinderen

1 tot 8 jaar: maximaal 1 gram per dag

9 tot 13 jaar: maximaal 2 gram per dag

14 tot 18 jaar: maximaal 3 gram per dag

probiotica

Prébiotica en probiotica

Prebiotica is een verzamelnaam voor onverteerbare koolhydraten en voedingsvezels.

Dit is belangrijk om de darmen gezond te houden. Dit kun je ook als tabletvorm innemen.

Prebiotica stimuleert de groei van lactobacillen en bifidobacteriën (goedaardige darmbacteriën) in de dikke darm.

Probiotica zijn levende bacteriën die nodig zijn voor een optimale darmflora.

Het innemen van prébiotica en probiotica zou de kans op het ontwikkelen van atopisch eczeem verminderen.

omega-3

Omega 3

Omega-3-vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetzuren.

Uit studie blijkt dat omega 3 een gunstig effect heeft op het geheugen van de moeder en zorgt voor minder kans op depressiviteit (waaronder postpartum depressie).

Omega 3 vermindert tevens de kans op vroeggeboorte en een lage geboortegewicht.

Dagdosering

Neem dagelijks minstens 600 mg omega 3 (liefst niet in combinatie met omega 6, aangezien dit al veel voorkomt in onze huidige dieet).

ijzer

Ijzer

Bloedarmoede tijdens de zwangerschap komt regelmatig voor.

Daardoor kan je een zwangere vrouw zich vermoeid voelen. Dit komt door ijzertekort.

Dagdosering

Neem dagelijks 25mg ijzer,bv van Floradix.

Dit vermindert de kans op vermoeidheid, laag geboortegewicht en bloedarmoede.

magnesium

Magnesium

Volwassenen hebben gemiddeld dagelijks 350 gram magnesium nodig. Weeg jezwaarder dan 70, dan heb je ongetwijfeld meer nodig.

Een tekort aan magnesium zorgt voor meer kans op stressreactie, hartziektes, een hoge bloeddruk en zwangerschapscomplicaties.

Dadosering

De behoefte aan magnesium en lactatie tijdens zwangerschap is verhoogd: neem dagelijks circa 50mg extra magnesium.

Als veilige bovengrens wordt tussen de 300 en 400 milligram elementair magnesium per dag aangehouden. Bij acuut gebruik 400 mg en bij chronisch gebruik 300 mg. Voor kinderen van 1 tot 3 jaar geldt een grens van 65 mg, van 4 tot 8 jaar van 110 mg, van ouder dan 8 jaar 350 mg.

Voor bepaalde toepassingen kan het echter noodzakelijk zijn om hoger te doseren, mits dit onder toezicht gebeurt.


israbintali

moeder, echtgenote, mamablogger, designer, fotograaf, vriendin en dierenliefhebber

Reactie achterlaten